Mérgező kapcsolatok börtönében
Egy sosem dicsérő, mindig kéretlen tanácsokat osztogató elnyomó anya és egy zűrös ügyekkel teli, nagyon alacsony érzelmi intelligencia férj keseríti meg Éva életét. A nőt mindkét emberi viszonya szinte börtönbe zárja. A fojtogató otthoni légkörből nincs menekvés. Éva fia, a kis Nándi pedig a maga módján szeretné kimenteni anyját ebből a fogságból.
A Redőny című darab szívszorító történet egy nőről, aki saját kapcsolatai foglya. Az Orlai Produkciós Iroda előadásán jártam a 6szín Teátrumban.
Egy toxikos anya
Lass Bea játssza Maros András Redőny című darabjában a mérgező anyát, aki képtelen a lányával kapcsolódni. A kapcsolódás hiánya végig meghatározó ebben a keserű humorba áztatott kortárs darabban. Évát László Lili alakítja, aki környezetének és neveltetésének köszönhetően egy olyan jövőképet lát maga előtt, ami elől szívesen elmenekülne. Az anya, a női minta Éva életében egy olyan asszony, aki nem kerget álmokat, nem éli és nem élte a nőiségét, a külsőségek foglalkoztatják, minden értelemben csak a felszín, a tiszta padló.
Éva gyermek is és anya is a darabban, Márta lánya, Nándi anyja.
A gyermekek maguk választják ki a szüleiket (?)
Egy megrendítő, elgondolkoztató monológgal indul a mélyre merülésünk. Egy monológgal a gyermekekről, arról, hogy mielőtt leszületünk a Földre, kiválasztjuk, kik legyenek a szüleink. Ezek a szülők tanítanak majd meg minket az életre, ők lesznek a minták. Ők a választott szülők, még akkor is, ha történetesen csak egy furcsa véletlen miatt fújta őket össze a szél, és sehol nincs a kapcsolatban a romantika.
Többször is mélyre merülünk, pedig a színpadon végig csak pár jelképes tárgy, felirat van. A párbeszédek és a mindenre reflektáló Fiú (Nándi, Attila és Éva fia: Pataki Ferenc) monológjai így is élesen belénk hasítanak, s amikor meg kell, megnevettetnek. Nevetünk ugyan, de végig tudjuk, hogy valami olyasminek vagyunk a szemtanúi, amiben több a fájdalom, mint amennyit a darab explicit megmutat.
Az anyja történetének és sorsának megfigyelőjeként és értelmezőjeként jelen lévő Fiú bemutatja nekünk, hogy szülei, Éva és Attila hogyan találtak egymásra. Italszagban, sötétben, lagziban, vonatozás közben. Hogyan házasodtak össze, hogyan költöztek, gyarapodtak, sosem közeledtek, nem kapcsolódtak, lassan, de biztosan estek szét.
Meg nem élt szerelem
Éva gyermek is és anya is a darabban, Márta lánya, Nándi anyja. Egy nő, aki szeretne jó háziasszony, jó feleség, jó anya, jó gyerek lenni. Nőiségét nem éli, inkább csak elszenvedi mindazt, ami a házassággal jár, beleértve a szexuális együttléteket is.
De mi a Redőny szerepe?
A Redőny írója, Maros András gondolataiból is álljon itt pár sor: "A darab egy-két szereplőjének megírásához valóságos személyek adtak induló inspirációt, és vannak apró mozzanatok, amelyekhez hasonlót magam is láttam, de nem hinném, hogy mindez meglepetés egy író esetében. Aztán amikor a megfigyeléseket a történet szolgálatába állítom, azok írás közben mindig úgy átalakulnak, hogy én sem ismerek rájuk."
A cikkem eredeti megjelenése: https://orlaiprodukcio.hu/hirek/mergezo-kapcsolatok-bortoneben-redony-kritika
Itt belenézhetsz a darabba:
https://www.youtube.com/watch?v=S-4YGmXiVJo&feature=youtu.be
Fotók: Takács Attila
Maros András: REDŐNY
Játsszák:
Éva - László Lili
Attila – Schruff Milán
Márta, Éva anyja – Lass Bea
Nándi, Attila és Éva fia – Pataki Ferenc
Berci, Attila öccse – Rohonyi Barnabás
Díszlet: Fekete Anna
Jelmez: Kiss Julcsi
A rendező munkatársa: Varga Miklós
Rendező: Ujj Mészáros Károly
Producer: Orlai Tibor